Bezpečné užívání pneumatik

Jaké jsou zásady pro bezpečné a co nejšetrnější používání pneumatik? O tuto část vozu se pohříchu málo řidičů stará tak, jak by si zasloužila. Uvědomme si, že jde o jedinou plochu, která přichází do styku s vozovkou, stojí na ní náš více než tunový kolos a nepříznivých okolností, které na ni působí, je spousta.

Zákon poradí

Představu o tom, co je ještě bezpečné, můžeme získat ze znění zákona. Ten stanoví, že minimální hloubka dezénu pneumatiky je 1,6 milimetrů. Pod tento rozměr nesmíme jít, protože nás čeká pokuta a dost možná i havárie způsobená špatnými jízdními vlastnostmi pneumatiky. Pro běžný provoz bychom však měli být ještě opatrnější a pneumatiky měnit při dezénu, který je mělčí než 3 milimetry. Takové pneumatiky už jsou neschopné odvádět efektivně vodu, což vyúsťuje v aquasplashing.

V zimně je třeba používat zimní pneumatiky (bohužel ne ze zákona), pro které je stanoven stejný zákonný limit minimální hloubky dezénu, tedy 1,6 milimetrů. Zde bychom však měli být ještě opatrnější, 4 milimetry a víc je dobré pojištění proti složitým podmínkám, které nás na zasněžených a namrzlých silnicích čekají.

Podhuštění, přehuštění a špatně seřízená geometrie

Bez dodržování předepsaných tlaků v pneumatice budeme brzy muset kupovat nové. Proč je tomu tak? Největším nepřítelem životnosti pneumatik (kromě výmolů a defektů) je nerovnoměrné sjíždění dezénu. Proč k němu dochází? Přehuštěná pneumatika, lidově „příliš nafouknutá“ jede většinou pouze po prostředku svého běhounu, na který je tím pádem hozena veškerá zátěž, takže dezén mizí velmi rychle, zatímco na okrajích pneumatiky je pořád hluboký. A je jasné, že pneumatiku musíme vyhodit, když jakékoliv místo na pneumatice dosáhne hloubky dezénu menší než 1,6 milimetrů.

Při podhuštění naopak pneumatiky budou sjíždět rychleji dezén na okrajích běhounu, protože bude pneumatika „rozplácnutá“ na silnici.

Problémem, který mnoho lidí podceňuje, je také špatně seřízená geometrie řízení. Ta způsobuje nerovnoměrné sjíždění jako špatný tlak s tím rozdílem, že je více sjetá vždy jedna strana, buď pravá, nebo levá. Tento problém by měl vyřešit váš automechanik.

Tip: Na špatně sjeté pneumatiky se nevztahuje havarijní pojištění ani nic podobného, co zničíte, to zaplatíte. Pečujte tedy o své pneumatiky.

{ Comments are closed! }