Dojezdové a samodofukovací pneumatiky

Nové typy pneumatik se snaží předejít hlavně defektům (dojezdové pneumatiky) a častému huštění (samodofukovací pneu). Jak svůj účel plní?

Opravdu pouze na dojezd!

Jak už poznáme dle názvu, s dojezdovými pneumatikami dojedeme, toť vše. Jsou sice schopné jízdy i v případě defektu, díky výztuhám, které kolo drží v požadovaném tvaru i bez tlaku v pneumatikách, ale rozhodně je nelze používat po dlouhou dobu. Na rychlou jízdu a komfort můžete zapomenout také. Maximální dojezd bývá kolem 150 kilometrů, přičemž se smíte vyšplhat k rychlosti nanejvýše 80 kilometrů za hodinu. To bohatě stačí na vyhledání servisu, kde vám kolo vymění, což je také hlavní smysl existence těchto pneumatik. Kdo z nás by dnes dokázal a byl ochoten vyměňovat u silnice kolo vlastními silami? Pokud nemáme havarijní pojištění s asistenčními službami v ceně, je lepší zajet do servisu, než si shánět nákladný odtah.

Nevýhoda těchto pneumatik je pak ta, že vozidlo musí být na takové pneumatiky „stavěné“. Řidič by totiž nemusel defekt zaregistrovat, musí mu to povědět elektronika vozu. Co by se stalo, kdyby si řidič neuvědomoval, že jede s defektem, je jasné – nebezpečná jízda nepřizpůsobená konstrukčním limitům dojezdové pneumatiky, riziko zničení kola… Jde pouze a jenom o pojištění toho, že do cíle své cesty dojedete, žádná revoluce se nekoná.

Půjde to i bez huštění?

Velmi zajímavý systém, který dofukuje pneumatiky, pochází z České republiky. Díky speciálnímu kanálku proniká vzduch dovnitř pneumatiky (případně ven), aby v ní byl vždy správný tlak. Až se podaří technologii dotáhnout do konce, určitě půjde o příjemnou novou funkci pneumatik. Obzvláště pokud uvěříme prohlášení o tom, že se pneumatika bude dofukovat vždy na takový tlak, který je ideální pro aktuální hmotnost vozidla, což by mělo znamenat snížení nerovnoměrného opotřebení pneumatik i zlepšení jízdních vlastností.

{ Comments are closed! }