Nakupujeme pneumatiky

Na co si dát při výběru pneumatiky pozor? Co nám stanový zákon, a co je v našem zájmu? Podívejme se na různé parametry pneumatik a s rozmyslem vyberme přesně ty, které se hodí náš vůz, náš styl jízdy i povětrnostní podmínky.

Správný rozměr pneumatiky

Ne pro každý vůz se hodí každá velikost pneumatik. Naopak, každý automobil má stanoven, jaké že pneumatiky by se na něm měly používat, je to ostatně zapsáno i ve velkém techničáku. Pokud kupujeme novou pneumatiku, tak dle tohoto závazného doporučení. Zároveň však při koupi ojetého vozu zkontrolujeme, zda stejně zodpovědně postupovat předcházející majitel. V případě nevyhovující velikosti pak raději pneumatiky vyměníme.

Jak je pneumatika velká, se dozvíme na jejím boku.

Správná nosnost pneumatiky

Ne všechny pneumatiky jsou stavěny na to, aby unesly stejnou zátěž. Maximální váhu, kterou pneumatika snese, udává nosnostní index. Při používání nevyhovující pneumatiky, která je stavěná na menší zátěž, se vystavujeme riziku defektů, dozajista neúměrně zvýšíme rychlost sjíždění dezénu a zhoršíme jízdní vlastnosti, čímž riskujeme způsobení nehody.

Správná rychlost

Znovu je to úplně stejné. Pneumatiky jsou stavěny na určitou maximální rychlost. Volíme tedy takovou pneumatiku, která zvládne bez problémů i maximální rychlost našeho vozu. Samozřejmě, že kvalitní pneumatika, která snese velkou zátěž a velkou rychlost, bude i dražší, ale nikdy neriskujeme, i když by se teoreticky nic stát nemuselo- je to jako když si platíte povinné ručení a nebouráte, lepší je ho mít a zaplatit o trochu víc, než ho nemít a pak naříkat.

Správný typ pneu

Zdaleka nejdůležitější je určení pneumatiky pro určité roční období. Známe letní pneumatiky, zimní pneumatiky a celoroční pneumatiky. Podívejme se na jednotlivá roční období a povězme si, jaká pneumatika je pro ně vhodná

Léto (a jaro s podzimem do prvních mrazů)

Asi by málokoho napadlo používat zimní pneumatiky. Ale nelze doporučit ani ty celoroční. Proč? Protože jsou kompromisem. Zimní pneumatika i celoroční pneumatika se budou nadměrně sjíždět, neposkytnou tak dobré jízdní vlastnosti, zvýší spotřebu a podobně. Zbytečně si je zničíte a k ničemu dobrému to nepovede, protože jsou prostě stavěny na jiné podmínky (hlavně mnohem nižší teploty).

S celoročními pneumatikami ani neušetříte, protože sice nemusíte mít dvě sady pneu (léto+zima), ale budete je měnit dvakrát častěji, možná i rychleji, protože je budete v létě rychleji sjíždět. To vše navíc s horšími jízdními vlastnostmi. Ruce pryč.

Zima (mráz, sníh, led)

V létě si s trochou nadsázky dělejme, co chceme. Použitím zimních pneumatik se připravujeme o peníze, toť vše. V zimě je však situace naprosto odlišná. Cokoliv jiného, než využití specializovaných a kvalitních pneumatik se rovná sebevraždě, vraždě a hlouposti. Letní pneumatiky prostě náročné podmínky na zimních silnicích nezvládají, nehledě na to, že při používání zimních pneumatik můžete dostat slevu na povinné ručení a havarijní pojištění.

Stejně jako u letních měsíců, ani v zimě nedoporučujeme celoroční pneu, protože neposkytují tak dobré vlastnosti, aby se zimním speciálům vyrovnaly. Zároveň zapomeňte na kupování čínských pneumatik pochybné kvality, obzvláště v zimě by vás to snadno mohlo stát zdraví.

{ Comments are closed! }