Pneumatika bez duše

Překotný vývoj, který v poslední době zaznamenaly hlavně automobilové motory, se projevil i na zvýšeném zájmu o „méně důležité“ části vozů. Ne, samozřejmě že jsou pneumatiky naprosto klíčovým prvkem ve fungování vozu, ale protože je každou chvíli měníme, plně si neuvědomujeme, jak moc velká práce stojí právě na nich. Proto musíme jenom vítat, že evoluce v technologiích zasahuje i tyto oblasti, byť nejde o tak vděčné téma, jako jsou biopaliva, elektromobily nebo pohon na vodík (kolik bude stát povinné ručení na vůz, který může kdykoliv vybouchnout?). Novinek je více než dost, tak se na ně teď pojďme podívat.

Pneumatika, která nemá duši

Může se to zdát poněkud divné, ale zrovna tento typ pneumatiky skýtá asi největší potenciál. Vlastně trochu připomíná původní realizace předchůdců pneumatik, kdy bylo dřevěné kolo potaženo gumou. Stejně jako prehistorické pokusy o usnadnění cestování, tak i dnešní moderní vývoj směřuje k tomu, aby v pneumatice nebyl vzduch. Ba co víc, aby tam nebyl žádný plyn, dokonce ani vakuum, prostě nic kromě pevného materiálu. Nejde přitom o nějak složitý systém a prototypy už nějakou dobu existují.

Tento druh pneumatiky spojuje v jeden mechanismus disk a samotnou pneumatiku. Na disk jsou napojeny lamely, které spojují disk s běhounem (část pneumatiky, která je ve styku s vozovkou). Místo vzduchové výplně tu tedy zabírají radiální lamely, což vlastně znemožňuje existenci defektu, což je dobré i z důvodu, že se pojištění vozidel na tyto problémy, kterým se jen těžko stoprocentně můžeme vyhnout, nevztahuje. Tyto pneumatiky na první pohled poznáte, protože jsou zboku „prázdné“, lze skrze ně vidět v mezerách mezi lamelami. To je zároveň velmi efektní a zvýrazňuje to novátorství této technologie.

Kde nejsou defekty, není ani potřeba vozit rezervy, což je další nesporná výhoda budoucnosti, která nás snad v brzké době čeká. Dokonce by mělo být ve schopnostech konstruktérů, aby vyvinuli pneumatiku tohoto typu, která bude poskytovat lepší jízdní vlastnosti a větší pohodlí.

{ Comments are closed! }